خانه / دسته‌بندی نشده / مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها ۰
فرمت فایل docx
حجم فایل ۱۴۸ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۵۶

دانلود مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی dl


گزارش تخلف برای مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی Report
مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی nopic

فروشنده فایل

کد کاربری ۱۱۱۳
کاربر  مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی User2

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی،روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری



مقدمه ۹
۲-۱ بخش اول: مقدمات ۱۰
۲-۱-۱ آموزش عالی و رسالت‌های آن ۱۰
۲-۱-۲ تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن ۱۲
۲-۱-۳ اهمیت تدریس در آموزش عالی ۱۳
۲-۲ بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی ۱۵
۲-۲-۱ روش تدریس سخنرانی ۱۶
۲-۲-۲ روش تدریس پرسش و پاسخ ۱۷
۲-۲-۳ روش تدریس حل مسئله ۱۸
۲-۲-۴ روش تدریس مباحثه ۱۹
۲-۳ بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی ۲۰
۲-۳-۱ تعریف تدریس مشارکتی ۲۱
۲-۳-۲ اشكال متفاوت تدریس مشاركتی ۲۳
۲-۳-۳ متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی ۲۶
۲-۳-۴ گام‌های اساسی تدریس مشارکتی ۲۷
۲-۳-۵ مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی ۲۸
۲-۳-۶ پیش بایست‌های تدریس مشاركتی ۳۰
۲-۴ بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی ۳۱
۲-۴-۱ نقاط قوت تدریس مشارکتی ۳۱
۲-۴-۲ ضعف‌های تدریس مشارکتی ۴۴
۲-۵ بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی ۴۷
۲-۵-۱ پژوهش‌های انجام شده در ایران ۴۷
۲-۵-۲پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور ۴۷

مقدمه
در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.

۲-۱ قسمت اول: مقدمات
۲-۱-۱ آموزش عالی و رسالت‌های آن
با شروع قرن ۲۱ آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، ۲۰۰۵).
قرن ۲۱ شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، ۱۳۷۷) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، ۱۳۸۲). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، ۱۳۷۹: ۳۵۶). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، ۱۳۸۴) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همكاران، ۱۳۸۲). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، ۱۳۸۶: ۲۶) ۱۰ رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی.
۱- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.
۲- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.
۳- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.
۴- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، ۱۳۸۷: ۲۶).
با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، ۱۳۷۴). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، ۱۳۸۵: ۳).
۲-۱-۲ تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن
نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، ۱۳۸۴). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، ۱۳۷۷: ۲). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود.

مبانی نظری معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی، اهمیت تدریس در آموزش عالی، روش‌های تدریس، روش تدریس مشاركتی، نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی

مقدمه……………………………………….. ۹

۲-۱ بخش اول: مقدمات…………………………… ۱۰

۲-۱-۱ آموزش عالی و رسالت‌های آن…………………. ۱۰

۲-۱-۲ تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن…………………. ۱۲

۲-۱-۳ اهمیت تدریس در آموزش عالی………………… ۱۳

۲-۲ بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی……. ۱۵

۲-۲-۱ روش تدریس سخنرانی……………………….. ۱۶

۲-۲-۲ روش تدریس پرسش و پاسخ……………………. ۱۷

۲-۲-۳ روش تدریس حل مسئله………………………. ۱۸

۲-۲-۴ روش تدریس مباحثه………………………… ۱۹

۲-۳ بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی………….. ۲۰

۲-۳-۱ تعریف تدریس مشارکتی……………………… ۲۱

۲-۳-۲ اشكال متفاوت تدریس مشاركتی……………….. ۲۳

۲-۳-۳ متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی………… ۲۶

۲-۳-۴ گام‌های اساسی تدریس مشارکتی……………….. ۲۷

۲-۳-۵ مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی………….. ۲۸

۲-۳-۶ پیش بایست‌های تدریس مشاركتی……………….. ۳۰

۲-۴ بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشاركتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی……………………………………………. ۳۱

۲-۴-۱ نقاط قوت تدریس مشارکتی…………………… ۳۱

۲-۴-۲ ضعف‌های تدریس مشارکتی…………………….. ۴۴

۲-۵ بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی.. ۴۷

۲-۵-۱ پژوهش‌های انجام شده در ایران………………. ۴۷

۲-۵-۲پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور…………. ۴۷

مقدمه

در این فصل چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشاركتی بیان شده است.


۲-۱ قسمت اول: مقدمات

۲-۱-۱ آموزش عالی و رسالت‌های آن

با شروع قرن ۲۱ آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا كرده است. در كشورهای صنعتی پیشرفته تا كشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محكمترین و نزدیكترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموكراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون[۱]، ۲۰۰۵).

قرن ۲۱ شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم كلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و كبریایی، ۱۳۷۷) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حركت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همكاران، ۱۳۸۲). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در كاركردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند كه بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت­ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، ۱۳۷۹: ۳۵۶). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا كه دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی كه (به نقل از كریم زاده، ۱۳۸۴) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، كنترل مداوم كیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا كه آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها كانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حركت رو به رشد جامعه را تسریع كند (رنسام[۲]؛ به نقل از نصر و همكاران، ۱۳۸۲). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همكاران، ۱۳۸۶: ۲۶) ۱۰ رسالت برای دانشگاه‌ها بیان كردند كه از مهمترین آنها را طراحی شرایط كاری برای مشاركت سازنده در انجام بهتر كارها و تقویت روحیه كار مشاركتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند كه بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق كار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی.

۱- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌كنند. باید به این نكته توجه داشت كه آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود كه دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.

۲- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.

۳- رسالت خدمات: علاوه بر تولید و انتقال دانش كه از رسالت‌های اساسی دانشگاه‌ها به شمار می‌رود دانشگاه‌ها رسالت حل مسائل و معضلات جامعه را نیز به عهده دارند كه وظیفه خدمات نام دارد. این رسالت به نام رویكرد تعهد اجتماعی در آموزش عالی مطرح است كه بر اساس این رسالت دانشگاه‌ها باید دانشجویانی به جامعه تحویل دهند كه بتوانند با دانش و مهارت خود خدماتی را انجام دهند و انتظارات جامعه ملی و محلی را برآورده سازند.

۴- رسالت كارآفرینی: چهارمین رسالت اساسی دانشگاه‌ها رسالت كارآفرینی است كه تنها با راه اندازی دوره‌های كارآفرینی محقق نخواهد شد بلكه تغییر اهداف آموزشی، مناسب بودن محتوای برنامه درسی، كارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس و ایجاد و گسترش فرهنگ كارآفرینی راهبردهایی هستند كه می‌توانند دانشجویانی كارآفرین تربیت كنند (نیلی، ۱۳۸۷: ۲۶).

با توجه به مطالب بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید كه پیوند آموزش عالی با توسعه کشور در دو محور راهبردی «توسعه نیروی انسانی» و هم چنین «تولید علم» یا توسعه علمی می‌تواند دارای اهمیت باشد و نقش برجسته دانشگاه در توسعه به مفهوم اخص آن در سه فعالیت عمده یعنی: آموزش، پژوهش و خدمات نهفته است. آموزش و پژوهش دو ویژگی بنیادی هستند که در ماهیت دانشگاه تعین می‌یابند. این نکته بدان معناست که تأثیر متقابل دو ویژگی یاد شده، ضامن پویایی حیات معنوی دانشگاه است و آن را از سایر موسسات و نهادهای آموزشی متمایز می‌کند. نقش دانشگاه در فرایند توسعه و تربیت نیروی انسانی است که کلید و راهگشای توسعه صنعتی محسوب می‌شود، و نقش پژو هشی آن نیز در تحقیقات بنیادی و کاربردی تبلور می‌یابد، که شرط لازم برای موفقیت و توسعه صنعتی است (مهدوی، ۱۳۷۴). آنچه غالبا به چشم می‌خورد اهمیت زیاد و توجه به وظیفه و كاركرد پژوهش است كه گاهی توجه زیاد به وظیفه پژوهشی باعث شده تا به وظیفه آموزشی كم اهمیت‌تر نگریسته شود. اما باید گفت كه آموزش مؤثر بسیار مهم، عقلانی و دشوار است و لذا نیازاست تا اساتید در رابطه با موضوع تدریس و فرایند و روش‌های تدریس آشنایی لازم را داشته باشند (آراسته، ۱۳۸۵: ۳).

۲-۱-۲ تحصیلات تكمیلی و اهمیت آن

نظام آموزش عالی شامل چهار مقطع كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری است. دوره‌های كارشناسی ارشد و دكتری را دوره‌های تحصیلات تكمیلی می‌نامند كه به لحاظ اهمیت این دوره (تحصیلات تكمیلی) در تربیت نیروهای متخصص وحرفه‌ای و پی بردن به میزان پیشرفت دانشگاهها، بررسی دوره‌های تحصیلات تكمیلی بسیار ضروری است. یكی از اهداف نظام‌های آموزش عالی خصوصاً در دوره‌های تحصیلات تكمیلی این است كه برای فراگیران فرصت‌های نو جهت بهبود تجربیات آموزشی و پرورشی كه در دنیای نوین با آنها مواجه هستندا فراهم سازد و همچنین به پرورش انسانهایی با افق‌های دید وسیع، با استعداد، خلاق و مبتكر و انسانهایی كه به گستردگی مرزهای دانش واقف باشند و حداكثر استفاده از حداقل امكانات را آموخته باشند بپردازد. همچنین بتوانند از منابع و تخصص‌ها استفاده بهینه كنند وبرای انجام امور بهترین استفاده را از منابع نمایند (كریم زاده، ۱۳۸۴). تربیت دانش‌آموختگان و دانش و توانایی‌های آنها حاكی از كارایی و روح حاكم بر دانشگاه‌ها است. اگر دوره‌های تحصیلات تكمیلی كارایی داشته باشد نشان از كارایی دانشگاه‌ها و پیشرفت و توسعه یافتگی آن خواهد بود (سمنانیان و بهجت‌پور، ۱۳۷۷: ۲). در ادامه به برخی از مهمترین کارکردهای آموزش عالی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی اشاره می‌شود.



[۱]. Johnstone

[۲]. Ronsom

مبانی و پیشینه نظری تدریس مشارکتی – همه چیز ارزان است – …

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) … قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. … در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است.

[PDF]دریافت فایل

دانشگاه هرمزگان. دانشکده علوم انسانی. پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تحقیقات آموزشی. عنوان پایان نامه. بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، مهارت اجتماعی و خودپنداره درس. عربی دانش آموزان دختر مدارس. متوسطه شهر قشم. استاد راهنما. دکتر اقبال زارعی. استاد مشاور. دکتر علی اکبر شیخی فینی.

مبانی و پیشینه نظری تدریس مشارکتی – دانلود مقاله و پروژه

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) … قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تكمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. … در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است.

پیشینه تحقیق معرفی الگوهای تدریس، روش تدریس جیگ ساو …

پیشینه تحقیق معرفی الگوهای تدریس، روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط و عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه …. الگوهای تدریس مشارکتی رویکرد آموزشی مناسب برای استفاده از مسئله‌‌گشایی و تفکر و تحقیق با توجه به برنامه، اهداف و امکانات دراختیار می‌گذارد.

مقایسه دو روش تدریس مبتنی بر همیاری و کاوش مفاهیم | یافته …

۱۸ دی ۱۳۹۳ – مقایسه دو روش تدریس مبتنی بر همیاری و کاوش مفاهیم تدریس مبتنی بر همیاری(یادگیری مشارکتی) کاوش مفاهیم(دریافت مفهوم) معرفی « … همياري بموجب نظر ديويي بعنوان اولين اساس و پايه تحول تعدادي از الگوهاي آموزشي و فعاليت انجمن پيشرو در آموزش و پرورش محسوب ميشود و از دوره فعلي تحقيق و رشد الگوهاي اجتماعي …

دانلود فایل مبانی و پیشینه نظری تدریس مشارکتی – …

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ – درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشاركتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تكمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و …

[PDF]پنجمین جشنواره آموزشی در دانشکده ها – دانشگاه علوم پزشکی و …

۱۳۴۲ ، زمینی واقع در اوین در اختیار دانشگاه ملی سابق قرار گرفت که ساختمان دانشکده پزشکی در آن احداث و در سال تحصیلی ۱۳۴۳-۴۴ افتتاح گردید. …. دوره علوم پایه )فاز ۱٫ دوره علوم پایه به آموزش از ش کل معمول که بر اساس گروه های آموزشی تدریس می شد به آموزش بر اساس. سیس تم بدن تغییر یافت. بدین ترتیب که دانش جویان بجای …

[PDF]ﻫﺎي ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ اﺳﺎﺗﻴﺪ از ﻃﺮﻳﻖ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ

ﻳﻜﻲ از. ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ. ﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺒﻮد ﻛﻴﻔﻴﺖ آﻣﻮزش، ﻛﺎرآﻣﺪﺳﺎزي ﺗﺪرﻳﺲ از ﻃﺮﻳﻖ. ارزﻳﺎﺑﻲ ﻣﻨﻈﻢ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ اﺳﺎﺗﻴﺪ ﺑﻪ روش. ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻲ. ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ آن. ﻫﺎ روش ارزﻳﺎﺑﻲ از. ﻃﺮﻳﻖ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن اﺳﺖ ….. ﻫﺎ، ﮔﺰارﺷﻲ از وﺿﻌﻴﺖ اﺟﺮاي روش. ﻫﺎي ارزﻳﺎﺑﻲ. اﺣﺼﺎء ﮔﺮدﻳﺪه و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮاﺗﺤﻠﻴﻞ ﺗﻼش ﺷﺪه ﺗﺎ ﻣﺠﻤﻮع آﺳﻴﺐ. ﻫﺎ و ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ روش. ﻫﺎي ارزﻳﺎﺑﻲ. ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺗﺪرﻳﺲ اﺳﺎﺗﻴﺪ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه و ﺟﻤﻊ. ﺑﻨﺪي ﮔﺮدد.

[PDF]ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮاي ﮐﻮدﮐﺎن ﮥ ﺑﺮﻧﺎﻣ ارﺗﺒﺎط اﺟﺘﻤﺎع ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﻫﺎي – پژوهشگاه علوم …

توسط نقد‌علی – ‏۲۰۱۳
ﺑﺎ روش. ﻫﺎي ﺗﺪرﯾﺲ ﻓﻌﺎل و ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ. ۱٫ ﻣﺤﺴﻦ ﻧﻘﺪ. ﻋﻠﯽ. *. زﻫﺮا ﭘﻨﺎﻫﯽ. **. ﭼﮑﯿﺪه. ﻫﺪف اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣ. ﮥ. ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﺮاي ﮐﻮدﮐﺎن ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﻬﺎرت. ﻫﺎ. ي اﺳﺘﺪﻻل، داوري. ،. و ﻗـﺪرت. ﺗﺸﺨﯿﺺ. داﻧﺶ. آﻣﻮزان. اﺳﺖ . ﺑﺮاي ﺣﺼﻮل اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر. ﻻزم اﺳﺖ ﮐـﻼس. ﻫـﺎ. ي درس ﺑـﻪ. اﺟﺘﻤﺎع ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﯾﺎ. ﺣﻠﻘ. ﮥ. ﮐﻨﺪوﮐﺎو ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮاي رﺷـﺪ. ﺧﻼﻗﯿـﺖ. اﺳﺖ . از ﻃﺮﻓﯽ. روش. ﻫﺎ. ي ﺗﺪرﯾﺲ ﻓﻌﺎل ﻧﯿﺰ. آﻣﻮزش ﻣﻄﺎﻟﺐ درﺳﯽ. را. ﺑﻪ روﺷﯽ ﭘﻮﯾﺎ.

ليست چكيده پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي در يك نگاه …

ضرورت آموزش سواد رسانه اي در برنامه ي درسي دوره اول متوسطه از ديدگاه دبيران شهر اصفهان در سال تحصيلي ۹۶-۹۵ · جايگاه تقليد وتلقين درمتون اسلامي ….. تاثير روش تدريس مشاركتي بر پيشرفت تحصيلي و هوش هيجاني دانش آموزان دختر متوسطه فني وحرفه اي در درس بهداشت رواني (ناحيه ۵ شهر اصفهان) · تربيت اخلاقي از ديدگاه امام محمد …

درباره ی google

همچنین ببینید

مقاله خاتم کاری همراه پاورپوینت

مقاله خاتم کاری همراه پاورپوینت مقاله خاتم کاری همراه پاورپوینت در این مقاله با شیوه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *